Dag 10. Sand i Siesta Keys.

Vi har nu passerat halvtid på vår semester, men tack och lov är det ju så mycket kvar att man inte behöver känna någon separationsångest ännu. Just nu är vi ändå i ett ganska skönt ”flow”, känns det som. Vi har bokat om ytterligare ett hotell (från South Beach till Mid Beach Miami), så vi kommer att ha strandlägenhet med balkong och kök under resten av resan, samtidigt som vi vant oss vid priserna och vid att vi faktiskt ska vara här ett tag, och därför inte behöver nöja oss med det allra mest basic i kylskåp och skafferi, vilket är skönt. Vi äter inte speciellt fancy och kommer inte att vara smalare när vi kommer hem, men det känns skönt och avslappnat, och det är skönt att inte vara tvungna att sticka ut och leta restaurang varje kväll om man inte är sugen. Barnen vill ju dessutom ändå bara ha strips, pasta, ketchup och glass, och det är ju rätt enkelt att fixa själv liksom. I kväll ska vi nog testa hotellets grillar. Fick tips av en annan svensk familj om en riktigt bra fiskaffär här i närheten, men gissar att det kommer att sluta med hamburgare eller något…

Förmiddagen har spenderats på stranden. Vattnet höll max 18 grader, men sanden är den ljuvligaste jag upplevt. Och jag HATAR sand. Verkligen hatar. Men denna hade jag lätt kunna tänka mig att uppleva varje dag. Otroligt len och alldeles kall. Fantastisk. Och bra för sandslott och för att gömma barn, visade det sig.

En solstol för mamman och snäckletning för pappan. Måste väl vara jämställdhet?!
”Jag har plockat bautastora snäckor till dig, mamma. Ta en bild och skicka till dagis och säg att det är superskönt i Fluwida”.
Den där snäckan Mimi har i handen…..
Sand, sand, sand. Ljuvlig sand. (Detta kommer jag aldrig någonsin mer att skriva. Det är jag övertygad om.)
Okej. Det var inte vi som gjorde detta. Det var där när vi kom. Men det kunde ha varit vi.

Vi har också plockat snäckor. Superstora korallsnäckor. De två finaste – av typen ”lyssna och hör havssuset” – tog vi med hem. Enda kruxet var att den ena visade sig vara bebodd. Helt plötsligt stack det ut en alien-arm och vände snäckan upp och ner. Ihhhhhhhhhh….  Kan vara så att vi kommer att råka glömma allt vad snäckor heter när vi åker härifrån i morgon. Just nu ligger mr Alien i hotellets fontän och dansar uppsluppet med sin läskiga arm. Eller håller på att dö av sötvattnet. Vi hoppas på det förstnämnda.

img_0244.trim

Efter förmiddagen på beachen gick vi till den betydligt varmare poolen. 50% av oss fick dock skyndsamt lämna den efter att yngsta fjärdedelen varit väldigt nära att stänga den för resten av dagen…. När man har sådär riktigt roligt är det ju lätt att glömma att man inte är blöjburen längre.  Det fick bli dusch och siesta på hemmaplan, och eftersom det ju ändå fanns lite tvätt-vin kvar sedan igår, tog mamman tidig Happy Hour i trädgården. Inte alls dumt. Det är ju ändå semester.

Nu, halv tre, sover Mimi fortfarande och vi andra sitter med varsin ”äppel-enhet” och bara tar det lugnt i sofforna utanför rummet. Det är, som sagt, skönt att ha kommit in i semestertempo. Våra mest ansträngande planer för resten av dagen är att förflytta oss de 100 metrarna tillbaka till poolen, köra till Publix och köpa lite middagsmat (och glass, hävdar Inna) och möjligen packa lite inför morgondagens förflyttning till Ft Myers. Tufft. Jättetufft.